E-post-inställningar för programmet Mail 10.3 (macOS Sierra 10.12.4), kan även rent tekniskt gälla för både nyare och äldre versioner, även om bilder kan skilja lite.

Observera att inviso.se kräver autentisering och säker anslutning via TLS/SSL eller StartTLS.

*Starta Mail på ”frimärket”.

*Tryck på Mail i menyn.

*Välj ”Inställningar”, i rutan som kommer upp välj fliken ”Konton”.

*BILD SAKNAS

*Tryck ”+” längst ner till vänster för att lägga till nytt konto.


Välj ”Annat MAIL-konto”.
*klicka på ”Fortsätt”.

*BILD SAKNAS

Fyll i ditt fullständiga namn.
Fyll i din e-postadress.
Fyll i ditt lösenordet (du har fått det i välkomstbrev eller skapat själv i kontrollpanelen).

*Tryck på knappen ”Logga in”, detta skall först fallera då all info ännu inte är korrekt.

Ny ruta som heter ”Information om server för inkommande e-post” kommer upp.
Fyll i ditt användarnamn som alltid är samma som hela e-postadressen.
Välj kontotyp, IMAP eller POP.
(POP (rekommenderas) all e-post i inkorg flyttas ner till datorn, IMAP betyder att all e-post ligger kvar på servern likt webbmail, du måste städa ofta).
Fyll i din Server för inkommande e-post: ”Se välkomstbrevet”
Fyll i din Server för utgående e-post: ”Se välkomstbrevet” (alltid samma som inkommande).
”OBS, just din e-postserver kan vara: mailXX.inviso.se, där XX skall vara en eller två siffror, kontrollera om du är osäker i ditt välkomstbrev, kontrollpanel eller med support.”

*Tryck på knappen ”Logga in”

*BILD SAKNAS

*Tryck på knapp ”Klar”.

Om du angivit korrekt info så är det klart, Apple ställer in säkerhet automatiskt.

Se fliken ”Serverinställningar” för ditt konto:

Så här det det ut när man klickar bort ”Hantera anslutningsinställningar automatiskt”:

Klicka aldrig någonsin ur ”Använd TLS/SSL”, inviso.se kräver att man ansluter säkert.

 

Om man sparat och inget fungerar, välj att avsluta Mail korrekt i menyn, sedan starta och testa igen.
Om man provat mer än 6 ggr med felaktigt lösenord så kan man bli blockerad i 10 min, om inget fungerar,
vänta mer än 10 min och prova igen, går det inte fortfarande, ring support.